Akut tandvård i Stockholm

Snabb och effektiv akut tandvård nära dig!

Om du är i behov av akuttandvård i Stockholm. Vi på Baggebytandläkarna prioriterar akuta problem och strävar efter att erbjuda snabb och effektiv behandling. Vi förstår vikten av att lindra smärta och besvär så snabbt som möjligt och vi kan oftast ta emot våra patienter inom samma dag. Kontakta oss och boka en akut tandläkartid.

Du är välkommen hos oss oavsett om du är en befintlig kund hos oss eller inte. Det spelar ingen roll var du är bokförd. Du ska inte behöva ha ont!

Vår omtanke när du behöver den som mest

Baggebytandläkarna hjälper dagligen kunder som är i behov av akut tandvård i Stockholm. Vi vill finnas till hands, för vägledning och tidsbokning. Om du upplever problem med tänderna eller får ont så rekommenderar vi dig att kontakta oss direkt. Att boka en akut tandläkartid kan inte bara lindra din smärta och ta bort ditt obehag, utan det kan även bespara dig onödiga utgifter och besvär på lång sikt. Oavsett anledning är det alltid viktigt att rådfråga en akut tandläkare, även om smärtan ger med sig.

När ska jag söka akut tandvård?

Tandbesvär kan uppstå när som helst och upplevs ofta som väldigt smärtsamt.
Sök alltid akut tandvård vid…

Tandvärk
Svåra ilningar
Trauma eller olycksfall
Inflammation i tandköttet
Inflammation runt visdomstand
Om en tand känns lös
Om en fyllning eller plomber lossnat
Om en krona eller bro lossnat

Vanligaste orsaker vid behov av akut tandvård

Det finns flera orsaker som kan ligga bakom eventuell tandvärk. Vanligtvis handlar det om karies dvs obehandlade hål i tänderna. Ett litet hål som förblir obehandlat kan på sikt utvecklas till ett mer besvärligt problem. Dessutom bör du även söka akut tandvård vid mindre trauman med skador på tänder eller vid misstanke att en lagning har lossnat.

Här nedan finner du olika situationer och skäl till att besöka din akut tandläkare. Genom kunskap hoppas vi skapa förståelse och medvetenhet angående vikten av effektiv och kvalificerad tandvårdshälsa vid akuta behov.

Molande tandvärk

En av de vanligaste orsakerna till behov av akut tandvård är karies som inte har behandlats. Om du inte behandlar hål kan det leda till att tandens pulpa skadas vilket kan orsaka en inflammation i tanden. Tandläkaren behöver då borra bort den skadade delen av tanden och göra en rotfyllning. Därefter kan tandens anatomi återställas med en krona.

Blödande tandkött

Vid bristande munhygien samlas bakterier mellan tänderna och under tandköttet. Det kan leda till inflammation i tandköttet som då kan börja blöda och ömma. Det behöver inte göra ont, men är ett tecken på att allt inte står rätt till i munnen. Kontakta därför oss för att boka tid för undersökning.

Inflammation runt visdomstand

Visdomständer orsakar inte sällan problem. Ofta bildas det fickor runt själva visdomstanden. Där trivs bakterier varpå en inflammation uppstår. Vävnaden runt visdomstanden kan bli svullen och ibland kan du till och med få feber.

Lagning som lossnat

Det händer att gamla lagningar frakturerar eller lossnar och kan då orsaka obehag. Här är det viktigt att du kontaktar oss för att åtgärda problemet även om du inte besväras av ilningar eller tandvärk. Annars kan det uppstå karies som i värsta fall kan ta sig in i pulpan och då krävs mer omfattande behandling. I många fall lossnar lagningar just på grund av att det har blivit karies.

Fraktur på tand

En fraktur kan orsakas av att du bitit sönder tanden eller genom yttre våld.  Eftersom pulpan inte längre har samma skydd är det vanligt med värk och ilningar. Tanden kan också bli väldigt vass och skada mjukvävnaden i kinden och på tungan. Även om du inte har några besvär av att en bit av tanden gått av är det en rekommendation att alltid boka en tid för en kontroll så besvären inte blir större.

Övriga förändringar att vara uppmärksam på

Vi rekommenderar att boka en tid om du skulle känna av förändringar i slemhinnan i munnen eller på tungan. Det kan vara svullnader, utväxter eller sår som inte läker som de borde. Är du orolig eller inte riktigt säker på om det är akut är du alltid välkommen att ringa oss så guidar vi dig!

Vanliga frågor om akut tandvård i Stockholm